حال و هوای رمضانی گلستان در بحبوحه کرونا
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۰۷۸۰
محدودیت های ناشی از شیوع این بیماری و ضرورت اجرای فاصله گذاری هوشمند، منع حضور در مساجد و اماکن متبرکه و برپا نشدن سفره های اطعام و افطار، مردم این استان را به فکر اجرای شیوه های دیگری از تعبد در ماه مهمانی خدا انداخت.
یکی از آیینهای دیرین مردم گلستان در ماه مبارک رمضان که شمولیتی به وسعت ایران زمین دارد، پهن کردن سفره افطار و اطعام است که بانیان این خیرات به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن درهای مساجد و بقاع متبرکه، راههای جایگزین را برای خوشنودی دل نیازمندان انتخاب کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بانیان اطعام دهی ماه مبارک رمضان در گلستان با آگاهی از آسیب های اقتصادی کرونا به شهروندان، با تشکیل گروه های کوچک، هزینه های چند سفره اطعام را انباشته کرده و با خرید اقلام ضروری و درست کردن بسته های معیشتی، آن را بین خانواده های نیازمند محلات تقسیم کردند.
برخی دیگر، هزینه اطعامدهی خود را در اختیار موسسات خیریه و بسیج محلات قرار دادند تا با اجرای رزمایش مومنانه به دست نیازمندان واقعی برسد.
برگزاری مجالس مذهبی و دعاخوانی در فضای مجازی، از دیگر روش های اجرای مراسمات مذهبی ماه مبارک رمضان در گلستان است که توسط هیات های مذهبی در ساعات مشخص برگزار می شود و مورد استقبال مردم به خصوص جوانان قرار گرفته است.
برپایی جلسات تفسیر قرآن، پرسش و پاسخ، جزء خوانی قرآن و سخنرانی مذهبی، از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط هیات های مذهبی و جوانان محلات شهرهای گلستان در ماه مبارک رمضان است.
علاوه بر آن، لغو مسابقات ورزشی جام رمضان باعث شد تعدادی از جوانان عضو این تیم های ورزشی، اوقاتی که قرار بود صرف برگزاری مسابقات و حضور در سالن ها شود را به پاکسازی و ضدعفونی کردن کوچه و خیابان ها و توزیع بسته های معیشتی در محلات بپردازند.
مسعود ابراهیمی که بر اساس رسمی دیرین خانواده اش، هر ساله میزبان روزه داران یکی از محلات گرگان است به ایرنا گفت: در ابتدا تصمیم داشتیم، هزینه سفره افطار امسال را برای ماه رمضان سال بعد کنار بگذاریم اما پس از مشورت با برادران و دیگر اعضای خانواده، این پول را صرف خرید اقلام معیشتی کرده و با کمک بسیج محله، به دست نیازمندان رساندیم.
یکی دیگر از فعالیت های مرتبط با ماه مبارک رمضان، حضور فعالانه امامان جمعه گلستان در فضای مجازی برای نشر مفاهیم و آموزه های دینی و سودمند در این ماه است.
برخی امامان جمعه مانند حجتالاسلام محمود ترابی امام جمعه گنبدکاووس جلسات سخنرانی خود را هر شب به صورت مجازی برگزار میکنند و برخی دیگر با ضبط کلیپ های کوتاه چند دقیقه ای و انتشار در فضای مجازی و ایجاد زمینه برای پرسش و پاسخ آنلاین، فضای معنوی مسجد را برای شهروندان تداعی کرده اند.
برگزاری مسابقه مجازی با محوریت بهداشت و سلامت و قطع زنجیره کرونا توسط موسسه قرآنی پیام های آسمانی بندرترکمن نمونه ای از فعالیت های مرتبط با ماه مبارک رمضان در گلستان است که در آن کودکان و نوجوانان هر روز با کمک خانواده ها در ایام روزه داری ضمن تحقیق در متون قرآن، مطالب خود را در قالب عکس، شعر، نقاشی، نمایشنامه و فیلم کوتاه، برای شرکت در مسابقه ارسال می کنند.
مسجد جامع گلشن گرگان هم برای بهره مندی شهروندان از برکات ماه مبارک رمضان، مسجد مجازی شمیم گلشن را راه اندازی کرد که پخش اوقات شرعی، دعای روز، پخش احادیث و کلیپ های مجازی، دعوت از مهمانان ویژه، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از جمله بخش های آن است.
دستگاه های اجرایی، حمایتی و سپاه و بسیج در گلستان نیز با همراهی مردم در حال تلاش برای تبدیل محدودیت های کرونا به فرصت خدمت به شهروندان هستند.
عیسی بابایی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) گلستان از راهاندازی ۲۰ آشپزخانه اطعام مهدوی در استان خبر داد و گفت: در شبهای ماه مبارک رمضان ۱۵۰ هزار پرس غذا با کمک خیران و موقوفات برای توزیع بین نیازمندان طبخ و توزیع میشود.
محمد حمیدی فرماندار گرگان نیز در خصوص برنامه های ماه مبارک رمضان در این شهرستان گفت: با توجه به تنگی معیشت برخی مردم ناشی از شیوع کرونا، پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان تعدادی از بانیان سفره های افطاری مساجد گرگان، هزینه خیرات خود را برای کمک به نیازمندان اختصاص دادند که امیدواریم این روند تا پایان این ماه مبارک ادامه داشته باشد.
اجرای "نذر نان با طعم مهربانی" دیگر مشارکت خیرخواخوانه گرگانی ها در ماه مبارک رمضان است که در آن روزانه در ۱۰۰ نقطه از شهر ۱۴ هزار قرص نان بین نیازمندان توزیع می شود.
برگزاری مجالس مذهبی آنلاین به عنوان یکی از دغدغه های جدی متولیان فرهنگی برای رفع نیاز معنوی شهروندان علاوه بر متولیان هیات های مذهبی، مورد توجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان گرفت و این مجموعه از ابتدای ماه مبارک رمضان با همکاری خطبا، مداحان و سخنرانان این شهر، پخش آنلاین روزانه ۱.۵ ساعت برنامه های متنوع اجتماعی و مذهبی را در بستر فضای مجازی آغاز کرد.
حسن افروشه سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان به ایرنا گفت: این برنامه با عنوان (ماهِ ما) همه روزه از ساعت ۱۸ پخش می شود و در ۲ روز گذشته مورد توجه زیاد شهروندان قرار گرفت.
سردار علی ملکشاهکویی فرمانده سپاه نینوای استان نیز گفت: از آغاز رزمایش سراسری مواسات، همدلی و کمک مومنانه در گلستان تاکنون حدود ۵۰ هزار بسته معیشتی در استان توزیع شد که تلاش می کنیم تا پایان ماه مبارک رمضان این تعداد به ۲۰۰ هزار بسته افزایش یابد.
ماه مبارک رمضان امسال در حالی آغاز شد که بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی تدابیر پیشگیرانه ای را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از جمله بستن مساجد و ممنوعیت برگزاری نماز جمعه و جماعات اتخاذ کرده اند.
ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همهگیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابیهای این سازمان ویروس کرونا را «همهگیر جهانی» شناسایی و اعلام میکند.
به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۵ هزار و ۸۰۶ نفر رسید.
منبع: جماران
کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آموزه های دینی امام جمعه زمین قرآن کودکان و نوجوانان بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ماه مبارک رمضان ویروس کرونا فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۰۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیتالله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی. این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم
۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوههای تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبونها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیتالله جوادی آملی، آیتالله امینی، آیتالله استادی و آیتالله هاشمیرفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.
البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشنترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکههای صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨) راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر.
2 - آیتالله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.
بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند.
افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمیشود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند.
3 - آیتالله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود. من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما
گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست